Training coachend begeleiden
Hoe kun je op een goede en verantwoorde manier leerlingen/stagiairs begeleiden naast al het bestaande werk.
Een uitdaging misschien, want een goede begeleiding is van wezenlijk belang, want de leerlingen/stagiairs van nu zijn je collegae voor de toekomst.
Uit ervaring weet je wellicht dat niet elke leerling/stagiair hetzelfde is. Je hebt te maken met de persoonlijke ontwikkeling van de leerling/stagiair, het type opleiding die ze volgen, voorgaande ervaringen/competenties, leerstijl, leerjaar.
Om je begeleiding te kunnen aanpassen aan de deelnemer moet je dus een aantal dingen weten. Dat is wat deze cursus biedt.
Na de training:
- Kun je je eigen visie op opleiden verwoorden.
- Kun je aangeven wat je taken zijn als werkbegeleider gericht op het leerjaar van de leerling.
- Weet je je eigen leerstijl en welk belang dit heeft voor het begeleiden van leerlingen.
- Kun je aangeven wat het begrip communicatie inhoudt en het belang van goede communicatie weergeven.
- Kun je aangeven wat de regels zijn van feedback en hoe je deze toepast in de diverse gesprekken.
- Kun je van de verschillende gesprekken de inhoud, opbouw en het doel benoemen.
- Kun je leerdoelen op correcte wijze formuleren.
- Weet je wat je kernkwaliteiten zijn en hoe je een kernkwadrant maakt.
- Kun je aangeven wat het belang is van het stellen van open vragen in een gesprek.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Eigen visie op opleiden en begeleiden
- Welke taken heb je als werkbegeleider gericht op het leerjaar
- Leerstijlen
- Communicatie
- Feedback
- Kernkwaliteiten
- Inhoud, opbouw, doel gesprek
- Het belang van open vragen stellen
- Formuleren van leerdoelen.
Deze training bestaat uit 10 uur verdeeld over twee dagen.
Ben je geïnteresseerd? Neem voor meer informatie of overleg contact met mij op.